Sidor

onsdag 9 november 2011

Göddig chokladkaka

Sandra kom på den eminenta idén att ät middag tillsammans, Sandra fixade älggryta, Ida och Philip potatismos och av någon anledning föll efterätten på mig. Eftersom Ida som också var inbjuden är glutenallergiker så fick det bli något glutenfritt förstås. Paranoid som jag blev så extradiskade jag allt jag använde och läste innehållsförteckningarna tre gånger.

Det blev en chokladkaka som i stort sett bara består av smör, ägg och choklad. Kan det bli bättre?




250 gram choklad
150 gram smör
Smält smöret och rör i chokladen till det är helt smält

4 ägg
4 msk socker
Vispas så fluffigt det går

1 msk potatismjöl
2 tsk kakao
1 tsk vaniljsocker
Rörs ner i äggen med smöret och chokladen
Grädda i 15-20 minuter på 180 grader. 

Jag försökte sedan göra vit chokladganache att garnera med, men det såg mest ut som var eller snor så det rekommenderas inte. Däremot rekommenderas centerfluff, så gott! Kakan var dessutom mycket godare än den ser ut, blev inga bra bilder i halvt mörker och Iphone. Kakan blir iallafall väldigt len och göddig, absolut inte torr. 


4 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Du, jag tror inte att det KAN bli mycket bättre, faktiskt! Tycker den ser jättegod ut, men den där vita chokladganachen låter sjukt hemsk - huu! Det ser ut som att kakan var omtyckt i alla fall <3

Evelin sa...

Den ser hur god ut som helst! Måste prova det här receptet någon gång.

Älskar för övrigt ordet göddig, haha! :D

MATSAFARI sa...

Åh choklad! Min favorit!Det spelar ingen roll i vilken form...bara det är choklad!

Johanna - Kaffekalas sa...

Tänk så tråkigt livet skulle vara utan choklad! Är precis lika paranoid som dig när det gäller allergier. Man kan inte vara för säker!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...