Sidor

onsdag 16 maj 2012

Nallebullar

För första gången provade jag att göra vaniljbullar, eller sockerbullar som jag helst kallar dem. Det var inte så krångligt som jag befarade, även om det blev mindre missöden med vaniljkrämen. Varför blev den så rinnig? Förut kunde jag tycka bullar och sådant var lite tråkigt, men gud vad underskattat vetedeg kryddad med nystött kardemumma är! Självklart kunde jag inte låta bli att göra bullarna till nallar! Gör först som en vanlig bulle och ta två små klumpar och rulla till öron. Så söta så man inte vill äta dem!


Vetedeg
100 gram smält smör
3 dl mjölk
25 gr jäst
1 ägg
nypa salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
11-12 dl vetemjöl

Smält smör och blanda med mjölken så det blir fingervarmt. Lös upp jästen och häll sedan ner ägget. I med allt det torra men allra sist mjölet. Jäs i 30 minuter, gör vaniljkrämen sålänge. Baka ut och gör dit bästa för att få in vaniljkrämen inuti bullarna, jag kör kroppkakemetoden.  Jäs i 30 minuter till och grädda i 225 grader i 10 minuter.


Vaniljkrämen består av 2 dl mjölk, 2 äggulor, 1 msk socker, 2 msk potatismjöl och vaniljpulver/vaniljstång. Koka ihop och rör för allt du är värd så det inte bränns vid. Jag vet inte om det kanske behövs mer potatismjöl så den blir så tjock som möjligt. Låt den svalna innan du klickar i dem i bullarna.



3 kommentarer:

Ida Röd sa...

Jösses vad söta! Har bara gjort vaniljbullar en gång för länge länge sedan. Jag gjorde rundlar av degen med hjälp av ett glas och tryckte ihop dem två och två med kräm i mitten. Ditt sätt är nog kanske bättre, men har för mig att det blev helt ok :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

naaaaw, nallebullar <3 <3 När jag var yngre (tänk typ tidiga tonår O.o) bakade jag och min dåvarande bästis rätt mycket, och vaniljbullar var en sådan där grej vi fick för oss att göra rätt rejält ofta. Alltid lika klurigt och kladdigt (oavsett om vi tog färdig marsansås eller försökte oss på egen, aldrig sådär överdrivet snyggt, but MAN, vad gott det är! Och det säger jag som egentligen inte är en bullperson! Ska nog prova att baka ett par nu när jag är lite äldre - kanske kan jag få ihop dem utan större missöden nu? ;)

Queen of Kammebornia sa...

Vilka jättegulliga bullar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...