Sidor

tisdag 19 juni 2012

Ananasrom

Nu är det nästan som om sommaren är på väg, då kan man behöva lite gott att dricka. I Frankrike fick jag smaka på något, en solig söndagsförmiddag på en liten bakgård i stan, ananasrom. Om jag förstod rätt så var det i stort sett bara skivad färsk ananas som legat och dragit i mörk rom ett tag. Så gott, farligt lättdrucket och inget man borde ta innan maten. Detta behövde rekonstrueras. Ananasen var på extrapris, en flaska mörk rom och så en stor burk!


Skiva ananasen och se till att få bort allt det hårda. Lägg i en stor burk med lock och häll på spriten. Jag hade i lite socker också, vet inte om det behövs egentligen. Glöm bort burken i en månad eller två på något mörkt ställe och avnjut sedan som aperitif eller kanske på glassen! Det är fortfarande tre veckor eller så kvar på min burk, så jag återkommer då med vad man kan hitta på med romen (om den ens går att dricka...)


2 kommentarer:

Therese sa...

Låter som det kan bli riktigt gott! Förra sommaren gjorde jag en annanasmojito som blev hur god som helst, kanske det kan vara nåt?
http://therese-gottochblandat.blogspot.se/search/label/drinkar

lovisa/polichinelle sa...

det där låter himla spännande! och lite farligt :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...