Sidor

torsdag 2 juni 2011

Tårtor del 1

Att baka tårtor är ju väldigt skoj, men det brukar bara bli till min födelsedag.
Mina tårtbakningsskills har varierat lite, men nu ska jag visa några.


Min födelsedag är 6 december, så då passar det ofta bra med lite vintriga tårtor, till exempel en snögubbe. Den här gjorde jag när jag fyllde 16, år 2005. Färdiga tårtbottnar och förmodligen banan och vaniljkräm i. Vit marsipan uppepå och en lite näsa och halsduk i färgad marispan. Hatten är nog gjort av kartong som jag stack dit, men det hade ju säkert gå
tt att göra en i tårta också. Pudrade lite florsocker över så det skulle se ut som snö.



Den här lussekattstårtan gjorde jag tydligen 2006. Gul marsipan uppepå som jag målade lite med gul och röd karamellfärg så den skulle se lagom gräddad ut. Dock började marsipanen spricka och jag var väl lagom glad, men det var bara att äta upp den snabbt.



2007 verkar det ha varit något annat till efterrätt men 2008 så tog vintertemat slut och det blev en nyckelpiga! Eller ja, en lite missbildad nyckelpiga... Det röda är marsipan, sedan försökte jag göra huvud och prickar med choklad. Tror att jag gjorde om det fula ögat fem gånger, men det blev bara fulare och fulare! Lika god var tårtan för det!


2 kommentarer:

felicia sa...

Så fina! Snögubben ser ut att vara en riktigt höjdare! När jag var liten ville jag alltid ha spöktårta på min födelsedag, den var väl egentligen inte så fin, men väldigt god. Nu är det alltid lite av en grej att baka spöktårta på min födelsedag. Jag var nog väldigt fascinerad av andar i den åldern.

Kajsa sa...

älskar snögubbetårtan, så himla fin!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...