Sidor

onsdag 1 juni 2011

Energikakor

Energibars (som tyvärr nog inte har något bättre svenskt namn, runekaka låter bara äckligt) är ju så himla gott, dock väldigt dyrt när man tänker efter. Men självklart går det att göra likadana själv!

När jag gjorde min research så hittade jag tre olika versioner, antingen kokar man en kola, lite äggvita eller smör och sockerblandning som gräddas. Jag provade att smälta smör med socker och lite sirap och sedan hälla det och allt man ska ha i en bakform som sedan gräddas i ugnen. Jag blandade i havregryn, mandel, hasselnötter, tranbär, russin och solrosfr
ön. Det är bara att slänga i det man tycker är gott eller det man har hemma!


Dock gick det sådär, hälften bara smulade sönder och jag hade havregryn i hela köket. Jag vet inte om jag hade för lite smörblandning eller om jag hade det för lite i ugnen. Nästa gång tänker jag nog prova med en knäcksmet istället. De som jag lyckades rädda blev doppade i choklad och förpackade i en parisburk till en liten present.

1 kommentar:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Runekaka? Det har jag aldrig hört! Men de som blev ser ju inte helt fel ut ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...