Sidor

torsdag 2 februari 2012

Macarons

I helgen bakade jag macarons, i tisdags skulle jag nämligen göra en liten presentation om macarons för mina elever på franska vilket gjorde mig sugen på att baka just sådana. Jag följde Mia Öhrns recept, har ännu inte vågat mig på att göra italiensk maräng. Jag följde alla knep men självklart lyckades jag ju bränna första plåten. Inte så de blev svarta, bara så att de blev hårda och äckliga. Typiskt. De på bilden är de få som klarade sig. Fyllningen är vit choklad med jordgubbspuré och så lite glitter uppepå!


Några tips när man gör macarons:
Låt mandeln torka om man skållar den och se till att sikta den noga.
En del säger att man ska knäcka äggen dagen innan, har nog inte märkt någon skillnad när jag har bakat.
Vispa äggen i metallbunke, den är renare än en plastbunke.
Låt dem vila på plåten i en timme innan de ska in i ugnen, så torkar de till.
Och till sist, bränn dem inte.

6 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Så söta! Jag har aldrig smakat eller bakat macarons!! Jag tror jag får börja med att smaka :)

Smulansbakblogg sa...

så gott,a macarons får man ha uppsikt på men de ser ju supergoda ut

Vardaxlyx sa...

Ser jätte goda ut =) Kramkram

Emma Prené sa...

Herregud, då är det ju minsann dags :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Alltså, du och dina ursnygga macarons! Jag har inte lyckats få till mina än, men så har jag bara vågat prova en endaste gång (FAIL) Jag vill äta dina :D

Emma Prené sa...

Dessa blev också rätt fail, blev knappt tio stycken som klarade sig! Det är bara att våga igen ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...