Sidor

måndag 30 januari 2012

Havrebullar

Eftersom jag inte vill gå upp tidigare än nödvändigt om morgnarna så förbereder jag en liten macka kvällen innan, så kan jag äta frukost på tåget. Till det behövs ju självklart ett gott bröd! Det här receptet kommer ursprungligen från Miriams Kafferep vill jag minnas, skrev ner det i min receptbok. Nu kör jag en något modifierad version, med det jag tycker är gott eller har hemma.


Havrebullar
1/2 paket jäst
1 msk honung
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
3 dl havregryn
9-10 dl valfritt mjöl
linfrön, russin, solrosfrön eller vad man nu vill gillar

Blanda först ihop jästen med vatten, honung och salt. Blanda i resten av ingredienserna och låt det jäsa i en timme. Gör sedan bullar och lägg ut på plåten, man behöver inte knåda. Grädda dem i ugnen på 250 grader i 10 minuter, stäng sedan av värmen och låt dem stå i 10-15 till eller så. Vid det här laget doftar det nybakat i hela köket!

4 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Du är smart:) Att göra i ordning frukost kvällen innan betyder ju att man kan sova lite lite längre:)

Helena, Craft and Creativity sa...

Nu blev jag sugen på nybakat bröd!!! :) Hoppas du blev nöjd med dina hörlurar förresten, kul att jag kunde inspirera!

Emma Prené sa...

Precis, och den där kvarten gör mycket om man ska gå till bussen klockan sex :)

Emma Prené sa...

Jag älskar lurarna, har fått massor med fina kommentarer :) Och lite konstiga blickar med, en del som inte förstår varför hon har dagispärlor :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...