Sidor

onsdag 14 mars 2012

Klassisk grönsakssoppa

Inget slår husmanskost, så är det bara. Det här är en trevlig grönsakssoppa, inspirerad av den man fick på torsdagarna i lågstadiet. Ni som gick på Jämshög vet vad jag pratar om, det här var på den tiden de gulliga mattanterna faktiskt lagade maten på riktigt. På torsdagar var det alltid soppa med supergoda rågbullar.


Det är fritt fram att botanisera i rotfruktshyllan i affären. Potatis och morötter blir det såklart, svenskaste kålroten och lök. Rotselleri passar också bra och icke att förglömma, palsternackan. Lite purjolök på det sen. Dagens wildcard är majrova, den rosa-lila-vita knölen, tänkte det kunde vara värt att prova.


Skär alla grönsaker i lagom bitar. Bryn löken lite och häll sedan i vatten och buljong och alla grönsaker utom purjolöken. När knölarna börjar bli klara så kastar man i purjolöken och när allt är färdigt så är det bara att äta.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Å va gott det ser ut!

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Det ser supersmaskigt ut! Soppan på min skola var också alltid toppen men vi fick alltid mjukt tunnbröd av våra mattanter:)

Emman sa...

Åh så gott! Ska genast göras hemma hos mig med. Passade majrovan?

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Låter som att man skulle gått på samma skola som du en gång i tiden! Jag vill också ha soppa och brödbulle igen, typ det enda min skola gjorde rätt... ;) Grönsakssoppa är alltid gott, mums!

Jessica sa...

Alltså soppa med en bit bröd till är ju så fantastiskt underbart. Åh.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...