Sidor

torsdag 1 mars 2012

Havreformar

Den här lilla bakelsen är faktiskt ingen cupcake, även om det är så ser ut. Under jordgubben och krämen av crème fraiche, vanilj och florsocker döljer sig nämligen en havreform! Jag har sagt det förr och jag säger det igen, havre är en av de godaste smaker jag vet. Kanske var jag en häst i mitt förra liv? I kakan finns också min andra favoritsmak, kola! Man brukar också ha lite nötter i, men jag hade inte det i då jag skulle göra ännu lite extra med den här kakan med crème fraiche och jordgubbe!


Receptet är som så ofta från farmor, och det blir väldigt många! Jag gjorde bara halv sats och fick ändå nästan 20 stycken.

Havreformar
4 hg smör (ja, det står hekto i receptet!)
3 dl havregryn
1 ägg
3 dl socker
5 dl mjöl
4 tsk bakpulver

Smält smöret och blanda i havregrynen. Vispa i en annan skål ägg och socker. Häll sedan i resten i den skålen. Klicka i en dryg tesked i varje form, ta inte för mycket då har du havreform i hela ugnen. Grädda i 15 minuter i 175 grader.


Kolan i mitten består av: 150 gram smör, 6 msk grdde, 2 msk kakao, 2 dl socker och 1 msk mjöl. Häll i allt i en kastrull och låt puttra en stund. Häll det i formarna och lägg i lite hackade nötter. Låt kolan stelna, sedan är det dags för fika!


8 kommentarer:

Evalinn sa...

Åh vad fina, kul med en "variant" på cupcakes! Och jag håller med dig, havre är oslagbart!

Helena, Craft and Creativity sa...

Det där receptet ska jag spara till nästa kalas! Tack!

Ulla bakar! sa...

Ja, drömtårtan kommer aldrig dö ut! Den funkar alltid, man kan aldrig bli trött på den för att det går att variera den så otroligt mycket! Fin blogg, kika gärna in på min och släng en kommentar då och då! :)

Anonym sa...

Ser jättegott ut ju, och fina också^^
Blev lite nyfiken, vad är det för kamera du använder?:)

Emma Prené sa...

Evalinn, de blir ju lika snygga på cupcakes men utan den torra muffinen :)

Helena, gör det, kommer gå hem hos alla!

Ulrika, Drömtårta är klassikernas klassiker, lagom avancerad och passar till allt

Anonym, jag har bara en vanlig kompaktkamera, en Olympus VR-320. Men den har ett makro och supermakroläge som funkar hyfsat bra om den vill samarbeta :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

åh, de här kommer jag ihåg, jag ÄLSKADE den jag slafsade i mig! (ja, egentligen så slafsades det väl inte så mycket, men det känns som att man borde göra det när något är sådär extra supergott) - rejält förvånad blev jag först när jag bet in i vad jag trodde skulle vara muffins! Gott var det i alla fall :D

Frida sa...

Men oj så goda dom ser ut! Blir nog till att baka dessa tills fikat på lördag.

Jag är lite fundersam dock, hur stora formar är det du använder? Dom ser rätt stora ut i jämförelse med jordgubben, men kan det verkligen vara vanliga cupcakeformar?

Emma Prené sa...

Frida, det är muffinsformar, fast inte de gigantiska. Det är nog jordgubbarna som är gigantiska! Dessa har jag köpt på indiska och är kanske 5 cm i diameter. Tror de bara kallas bakformar ifall du kollar i mataffären om du vill jämföra storlekar. Lycka till :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...