Sidor

torsdag 22 mars 2012

Sockerkaka med kardemumma och karamell

Häromhelgen skulle mamma och pappa komma på besök och då behövdes det ju såklart lite fika. Jag visste inte riktigt vad jag skulle baka, men mindes en Bundt cake som jag blev bjuden på en gång. Det är nåt amerikansktyskt påfund som är ungefär som sockerkaka med karamellglasyr. Den här blev ju dock ett Emmasvenskt påfund då jag knåpade ihop som jag tyckte passade. Lyckad blev den i alla fall, det var inte många smulor kvar efter den fikan!



Ta ett valfritt recept sockerkaka och häll i kardemumma. Jag tog ett från den gamla Sju Sorters Kakor. En kaffekopp är ungefär en och en halv deciliter, absolut inte som en amerikansk cup!

2 ägg
1,5 kkp socker
2 kkp mjöl
2 tsk bakpulver
1 kkp grädde eller mjölk
ett par msk smält smör
så mycket kardemumma som behagar

Gör som man brukar, vispa ägg och socker och sedan i med resten av ingredienserna. Grädda i 175 grader tills den är klar.

Glasyren uppepå är 100 gram smör, 1 dl farinsocker och en skvätt grädde som kokas ihop och hälls över kakan. Servera!


2 kommentarer:

Unga fröken Karlsson sa...

Ser ju vansinnigt gott ut!

aliciasivert sa...

Haha, det här fick min mun att svämma över. Påminner om någon kaka med kolaöverdrag mamma brukade göra när jag var liten (i Musse Pigg-form).
Bra idé över huvud taget! Tycker sockerkaka ofta blir lite fantasilöst och torrt. Mycket bättre med ett lager karamell!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...