Sidor

lördag 26 februari 2011

Glass i stora lass

Det må tyckas konstigt att göra egen glass när det är minusgrader ute, men det blir ju så gott! Äkta gräddglass är så mycket godare än "glassen" man köper vilken innehåller nästan bara tillsatser och luft. Dessutom kan man ju själv välja vilken smak man vill!! Jag använde mig av detta receptet. Först började jag dock med att göra det här:



Farmors choklad-kola-sås! Lite smör, sirap, socker, kakao ihophöftat.




Titta så gott det blir! Bäst är om man inte kokar för länge vilket jag gjorde... Men det funkade finfint ändå när det ska i glassen.



Blanda glassmeten, jätteenkelt!


Nu till det lite klurigare, glassmaskinen. Min glassmaskin är köpt för 40 kronor på Återbruket i Olofström, men torde ändå funka. Det har dock aldrig gått så bra för mig... Men jag tror det blir bättre om man ser till att kyla glassmeten riktigt innan man häller i det i maskinen. Jag hällde iallafall i det i maskinen, sen i med såsen. Eftersom det aldrig frös hällde jag i det i en bytta (bästa ordet!) och frös som vanligt i frysen. När man har fet grädde i funkar det rätt bra, det blir inte alltför isigt, men det är bra om man rör om då och då.


Såhär blev resultatet! Riktigt smarrigt måste jag säga och goda kolabitar i :)

1 kommentar:

Linjan sa...

Vet inte om du läser detta men jag har nyss köpt en vit och rosa glassmaskin från Ellos och i häftet som kom med den så ska bunken (butten som vi säger i Dalarna) ligga i frysen i ca. 8 timmar innan man ska dona med glassen. Min butt är i teflon eller något sådant, kanske funkar med din glassmaskins fynd också? Huuuuur häääärlig blogg som helst, nu svarar jag på detta så jag har snart benat igen hela ;)!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...