Sidor

tisdag 3 maj 2011

Citronmacaroner


Den här gången blev macaronerna sådär, så underligt med macaroner att ibland kan det bara bli skit av det, men man har ingen aning om varför. Citronsmak fick det bli, det har jag aldrig provat att göra förr och jag tänkte att det sura måste passa bra med det söta!


Jag fick iallafall prova min nya macaronduk eller vad man ska kalla den. Köpte den i Frankrike, det är som en silikonbakplåtspapper men med små upphöjda rundlar så att macaronerna blir lika stora när man spritsar. Så smart! Det fanns i olika storlekar på rundlarna och kostade 8 euro om jag inte minns fel på Eurodif, ska nog köpa en till när jag åker till Frankrike näst
!

Macaronerna blev härligt vårgröna med citronfyllning. Receptet till fyllningen hittade jag i en fransk macaronbok som jag fick av min värdfamilj hos vilken jag var au-pair. Annars kan man köpa en burk lemon curd!
Koka upp saften och rivet skal av en citron. Blanda ihop ett ägg och 75 gram socker i en skål bredvid och häll sedan i 1 matsked potatismjöl eller majsstärkelse. Häll i och låt tjockna på spisen, bort från plattan, i med 40 gram smör och vispa till det blir slätt. In i kylen och spritsa sedan på macaronerna!

1 kommentar:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Åh, en sådan macaronduk vill jag ha, GUD vad smart! Och jag tycker dagens bakverk ser supersmaskiga ut, jättefina =D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...