Björnbär och äpplen hälldes i en pajform, sedan på med socker, sirap, kanel och kardemumma. Sedan kommer det godaste, smulpajen! Enklast görs den i mixern, och här kommer mitt bästa recept!
Smulpaj, tag på ett ungefär:
150 gram smör 1 dl rörsocker 2 dl mjöl 2 dl havregryn
Mixa tills smuligt, smaka lite på degen (för den är sjukt god!) och häll den sedan över bären och in i ugnen på 200 grader i 20 minuter.
4 kommentarer:
Den var SÅ god! Verkligen jättemumsig! Tack för receptet =D
Och visst kan vi göra lite falafel någon dag! Jag brukar steka mina, men om du vill fritera står jag långt ifrån ;)
ojojoj så gott!
Hej! Pajen ser jätte god ut ;-) Måste bara fråga om smöret ska vara kylskåpskallt samt om du använder elvisp? Jag lyckas aldrig med smulpajen :(
Amanda, smöret ska vara rumsvarmt, när det är mjukt är det lättare att blanda. Så ta fram smöret en stund innan eller kör det några sekunder i mikron (det får inte vara smält).
Enklast tycker jag är att göra smulpaj i matberedaren, i med alla ingredienser och köra lite med knivarna. Om man inte har en matberedare så gör det med händerna, då kan man se till så det inte blir några smörklumpar :) Lycka till!
Skicka en kommentar