Sidor

söndag 1 maj 2011

Björnbär och Äppelpaj

Igår var det Valborg och då skulle det grilllas lite. Vad passar då inte bättre än med lite paj till efterrätt, perfekt för picknick! Fast det hann bli lite kyligt så pajen förtärdes inomhus... Dock kan jag intyga att pajen funkade ypperligt till frukost också! Vaniljsåsen gjorde jag själv också, men den blev sådär.


Björnbär och äpplen hälldes i en pajform, sedan på med socker, sirap, kanel och kardemumma. Sedan kommer det godaste, smulpajen! Enklast görs den i mixern, och här kommer mitt bästa recept!

Smulpaj, tag på ett ungefär:
150 gram smör 1 dl rörsocker 2 dl mjöl 2 dl havregryn
Mixa tills smuligt, smaka lite på degen (för den är sjukt god!) och häll den sedan över bären och in i ugnen på 200 grader i 20 minuter.

4 kommentarer:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Den var SÅ god! Verkligen jättemumsig! Tack för receptet =D

Och visst kan vi göra lite falafel någon dag! Jag brukar steka mina, men om du vill fritera står jag långt ifrån ;)

karin sa...

ojojoj så gott!

Amanda sa...

Hej! Pajen ser jätte god ut ;-) Måste bara fråga om smöret ska vara kylskåpskallt samt om du använder elvisp? Jag lyckas aldrig med smulpajen :(

Emma Prené sa...

Amanda, smöret ska vara rumsvarmt, när det är mjukt är det lättare att blanda. Så ta fram smöret en stund innan eller kör det några sekunder i mikron (det får inte vara smält).
Enklast tycker jag är att göra smulpaj i matberedaren, i med alla ingredienser och köra lite med knivarna. Om man inte har en matberedare så gör det med händerna, då kan man se till så det inte blir några smörklumpar :) Lycka till!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...