Sidor

tisdag 17 maj 2011

La galette bretonne

För att peppa lite för nästa Frankrikevistelse och för uppsatskrivande på franska så försöker jag mig nu på att laga galettes. Skrev lite om det här och bovetemjöl fanns på Ica. Nu blir det till att grädda galettes!



Först blandar man 330 gram bovetemjöl med 1 ägg, 7,5 dl vatten och lite salt. Konsistensen blir lite som någon slemmigare och något tjockare smet än pannkakssmet. Spilla lite kan man göra om man vill. Smeten ska vila i nån timme i kylskåp.



På med lite smet på stekpannan. För att göra en galette complète, den kompletta klassiska galetten så ska man på med lite skinka, riven ost och ett ägg. Extra komplett blir den med champinjoner och crème fraiche. Bondversionen, La fermière, innehåller potatis, fläskbitar, lök och ägg. Tre ostar funkar också, helst då tre franska ostar.


Var tvungen att prova en med caramel au beurre salé på med, karamell gjort på salt smör. Fick den här burken av min bretonska utbytesstudent. Om det finns ett paradis så rinner det sådan här caramel i floderna där.

5 kommentarer:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Vilket spännande inlägg! De här galetterna kommer jag verkligen prova, ser väldigt gott ut och låter nyttigare än vanliga pannkakor/plättar! Yay! Kul att höra lite om de olika sorterna. Jag är så avundsjuk på att ni ska åka och inte jag... Men jag tror ni kommer få en fantastisk tid =)

Ida sa...

Åh, ägg och skinka! DDet ska jag med prova :D
Får jag låna lite bovete av dig?

Ida sa...

Bovetemjöl är glutenfritt, så jag skulle oxå kunna smaka galette :D

Tack för idag, sjukt trevligt, men alldeles för kort! Får bli en heldag istället ;)

Emma Prené sa...

Alexandra, Du måste prova, de blir så mycket matigare än pannkakor liksom. Men på äkta franskt manér vill man ju helst ha en crêpe till efterrätt :D

Ida 1, du kan få resterna av mitt bovete, hinner ändå inte baka upp tills jag åker :)

Ida 2, perfekt till dig ju! Det var hur trevligt som helst, får bjuda dig och Sandra på fika innan sommarlovet, så ni får se hur jag bor innan jag flyttar :D

Ida sa...

Jaa, jättegärna fika! Vi kan baka ihop, med specialingredienser :) Nästa vecka torsdag eller fredag? Eller när som helst för den delen ;)

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...