Sidor

fredag 29 april 2011

Dammsugare


Klassiker på konditori, den här lilla gröna stubben som innehåller gamla smulor som är inklädda i grön marsipan och doppad i choklad. Dessutom smaksatt med arrak eller punsch. Inte så svårt att göra själv och perfekt om man mot förmodan skulle ha några törra gamla kakor som ligger och smular.


Jag började med att följa ett recept, men sen blev det lite på en höft som vanligt ändå. Man blandar kaksmulor med smör, lite florsocker, lite kakao och vaniljsocker. Enklast är i mixer, så det blir riktigt smuligt.



Sedan i med punschen! Självklart använder jag mig av Carlshamns Flaggpunsch, lite lagom lokalpatriotiskt (fastän den nu tydligen tillverkas i Finland). Punsch historia är intressant och är faktiskt rätt gott, får nog skriva ett inlägg om det! Tyvärr hade jag inga fina punschglas eller punschkoppar så ett helt vanligt snapsglas fick duga! Dock tog jag ju några glas fler än "några droppar" i smeten.


När smeten vilar i kylen så kan man färga och kavla marsipanen. När man kavlar marsipan använder man florsocker som mjöl, ändå klibbar det en hel del!




Sen gör man (bajs)korvar och slår in dem i marsipanen. När man har skurit dem i lagom bitar så är det bäst att in med dem i kylen igen.



Doppeliopp i chokelichokeladen!


Färdigt för fika men man får akta sig för baksmälla (hö-hö) :)

3 kommentarer:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

oh, jag har aldrig gjort dammsugare själv, men det är faktiskt gott! Du är så söt =) Doppelidopp!

Lena sa...

Vad gott det såg ut. Jag som jsut satt och tänkte att jag inte skulle äta så mycket soker blev just sugen på att baka lite damsugare. Såg ju inte så svårt ut så det kanske jag fixar. Men det får vänta till helgen!

lovisa/polichinelle sa...

åh, min bästa kaka! skulle vara skojigt att prova på att baka egna nån gång - får ha det i åtanke om jag har kakor hemma. just nu har jag nog bara en ledsen burk pepparkakor och det kanske inte riktigt är rätt smak på dem...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...