Sidor

onsdag 20 april 2011

Galette

Är hemma i Sverige nu, så snart ska det bli lite bättring här på bloggen, dock kommer det några fler franska inlägg kanske, här är ett iallafall.
En typisk bretonsk maträtt är galette. Det är nästan som crêpes men gjort på grövre mjöl. I den kan man ha lite vad man vill förstås, men det bästa är galette complete. Då har man i skinka, ost och stekt ägg. Så enkelt och gott! Sedan kan man förstås ha i lite vad man vill, varför inte någon av de franska ostarna, lite tomat, lök, champinjoner, lax eller vad man nu kan tänka sig tycka om.


Jag lyckades dock inte riktigt få till snitsen med att vika ihop galetten fint, dessutom hade jag pajat ägget på denna bilden. Men det gick faktiskt bättre under veckorna! Dock måste jag försöka få tag i bovete (blé de sarrasin) för att kunna göra riktiga här i Sverige, undrar var man kan hitta det?

2 kommentarer:

Ida N sa...

bovete finns i de flesta matbutiker här i växjö! på ica finns nog både helt och krossat. på willys finns åtminstone krossat. även bovetemjöl ska gå att få tag på. Kolla Risentas utbud :) brukar ju göra boveteburgare ibland.

Emma Prené sa...

Tack! Hittade det på Maxi hemma, så Ica borde ha det också. Annars får jag skaffa mig en kvarn och mala själv :D Boveteburgare låter gott för övrigt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...