Sidor

onsdag 25 januari 2012

Pain au chocolat

Praktiken i Värnamo har börjat vilket betyder tidiga mornar och mycket åka tåg. Det betyder då att det inte blir så mycket bakat. Dock gjorde jag idag pain au chocolat, väldigt enkelt med lite halvfabrikat. Jag köpte då smördeg (snarare margarindeg....) fryst. Kavla smördeg vill jag gärna prova någon gång, men tyvärr inte idag.


Det här är första gången jag gör detta, så jag visar hur ni kan lära er av mina misstag. Först kavla ut degen lite, dock inte så tunn som jag gjorde den. Jag satsade på mycket choklad, vilket dock ledde till att det blev för lite deg (det kan aldrig vara att jag tog för mycket choklad) och chokladen rann ut och brändes lite. Det gick ändå utmärkt att äta när man skrapat bort det svarta!


De kanske inte heller blev de vackraste, de ser ut som vårrullar, några utdöda fossildjur eller avhuggna svansar. Dessutom så ska man se till att lägga skarven neråt... Men! De var ändå himlans goda och jag återkommer när jag gjort dem bättre, snyggare och godare!

8 kommentarer:

Smulansbakblogg sa...

åh ja älskar dessa verkligen,men ja följde Leila Lindholms,så otroligt gott,lite mandelmassa och lite apelsinskal och lyckan var gjord.

Coquina sa...

Mums smarrigt =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

Nina sa...

Utseendet är ju inte allt, framför allt inte när det kommer till choklad! Det här verkar alldeles lagom enkelt och gott!

Helena, Craft and Creativity sa...

Åh, vad mycket smaskigt du bakar! Jag älskar att baka men det blir mest inför kalas (men då blir det desto fler sorter...) :-)

Emma Prené sa...

Mandelmassa måste bli supergott, ska prova nästa gång :)

Emma Prené sa...

Ska kolla :)

Emma Prené sa...

Haha, det har du ju så rätt i :)

Emma Prené sa...

Tack! Nästan så man måste ställa till med kalas bara för att få baka till nåt :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...