Sidor

fredag 13 januari 2012

Morotskaka

Här hemma är det lite storstädning och rensning står på schemat. Jag är rätt stökig av mig, men jag gillar att ha det organiserat i mina lådor och skåp, så länge ordningen varar vill säga... Det är dock inte det lättaste när man bor på 26 kvadrat och älskar att köpa massor av grejer på loppis som man självklart vill ha framme som dekoration. Handla mindre eller större lägenhet? Äsch, jag bakar lite istället!



Något som var riktigt längesedan jag bakade är morotskaka. Det är en av de bästa kakorna som finns, alla verkar gilla den. Just morotskaka var ett av de första recepten jag bloggade om, då i cupcakesform. I julklapp fick jag hjärtbakformar som passar perfekt till att göra en tvåvåningsmorotskaka.



Receptet lyder: 
2 ägg 
2 dl socker


2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk kanel


1 dl matolja


3 dl rivna morötter


Smöra och bröa formen (gärna med kokos). Vispa äggen och sockret. Blanda sedan ihop de torra ingredienserna och häll i. Här fick jag också prova en annan julklapp, en mjölsikt! Hur praktiskt som helst, även om det lätt kan bli mjöl i hela köket om man inte är försiktigt. Häll sedan i matoljan och sist morötterna. Det kan vara gott att ha i en halv deciliter hackade nötter med, hasselnötter till exempel. Grädda på 175 grader i 35-40 minuter om du gör i en vanlig springform. När jag delade upp smeten så hade jag den inne i ugnen i ungefär 20 minuter.

Det godaste med morotskakan är ju ändå frostingen. Det här är receptet för ett lager, dubbla om du vill täcka hela kakan och ha i mitten.

50 gram mjukt smör
75 gram färskost
2 dl florsocker
1/2 tsk vaniljpulver



För att inte det ska bli klumpar i frostingen så se till att smöret är riktigt mjuk. Rör först ihop smöret och färskosten till en smet (helst med elvisp förstås) och ha sedan i florsockret och smaksättningen. Sedan är det bara att bre på som man tycker. En till julklapp provades, en spatel! Brukade annars använda en smörkniv till att bre frosting, funkade det med, men man känner sig lite proffsig med en spatel. Dekorera med kokos.


Bjud hem en vän eller två på fika och njut!


8 kommentarer:

Mojjan sa...

Favvokakan! Mums! :)

Sanne sa...

Emma jag gillar verkligen din sil, har du fyndat den på loppis?:O

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Vilken härlig kaka! Håller med dig om att ordning i skåp och lådor är viktigt! Härligt porslin också:)

Emma Prené sa...

Javisst :D

Emma Prené sa...

Faktiskt inte, även om jag pillat på en sådan någon gång på loppis. Fick den av farmor i julklapp, hon hade köpt den på Netto för 15 kronor! De finns på typ Cervera och sådant, men då kostar de runt hundringen. Tror Ikea ska ha en, till bra pris :)

Emma Prené sa...

Tack! Det kan vara stökigt här hemma, men ändå så vet man var man har allt, ordnat kaos :)

Emma sa...

Tänk att morotskaka blivit så vanligt! Jag tycker det är hur gott som helst och svårt att misslyckas med! /Emma

Anonym sa...

Du råkar inte ha ett semlerecept liggandes?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...