Sidor

lördag 14 januari 2012

Citrusmarmelad med ingefära

De senaste två jularna så har jag kokat marmelad och gett till släkten som en liten julklapp. Det är kul att exprementera ihop en marmelad, och perfekt att ge bort eftersom jag inte skulle äta upp allt själv. Förra julen gav jag den är underbart goda morotsmarmeladen med smak av kanel. Väldigt uppskattad!

Den senaste julen nu så kokade jag ihop en citrusmarmelad med ingefära. Egentligen skulle det bara vara citron i, men jag slängde i en grapefrukt och en apelsin också. Det blev fin färg och annars skulle jag ändå inte ätit upp dem. Självklart glömde jag ta kort på burkarna innan jag gav iväg dem, men som tur var hade farmor och farfar ännu inte ätit upp sin!


Citrusmarmelad med ingefära
4 citroner
1 grapefrukt
1 apelsin
4 dl vatten
1 kg syltsocker
färsk ingefära efter smak 

Riv skalet av frukterna, försök att inte få med något vitt. Skiva sedan fruktköttet och ta vara på saften och häll allt i en stor kastrull. Gör helst inte den här marmeladen om du har sår mitt i handen, det var inte så skönt.
Låt koka en stund tills skalen blir genomskinliga och se till att skumma hela tiden. Häll sedan i sockret och riv ner ingefäran. Jag tog nog i hyfsat mycket ingefära, men det är precis efter vad man tycker är gott.  Låt koka tills du kan göra marmeladprovet. Det gör man genom att ha en riktigt kall sked eller tallrik, hälla på lite marmelad och sedan dra med en kniv igenom. Om det stannar i två delar är marmeladen klar, men om den flyter ihop igen så låt den koka lite till. Den stelnar dessutom lite till sedan när den har svalnat. Häll upp på steriliserade burkar (koka dem eller in i ugnen på 100 grader en stund) och dekorera hej vilt!


Jag tog en muffinsform och band fast med gummiband och presentsnöre. En liten guldig etikett på det så är det vacker nog att ge bort!

2 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Låter syrligt och gott till brie och liknande ostar:)

Vardaxlyx sa...

Hmm marmelad är min favvo. Gärna apelsin och aprikos =)
Önskar dig en trevlig dag!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...