Sidor

torsdag 19 januari 2012

Vaniljhorn

Den här veckan har skolan börjat igen, kursen jag läser nu blir nog helt okej. Lite ovant dock att gå från en klass med typ 7 studenter till en med 100. Men nu är jag hyfsat ledig till på tisdag då jag ska ha praktik! Det betyder att man får passa på med att baka och pyssla (och göra matlådor) för när man pendlar till Värnamo har man inte så mycket tid över.
Dessutom har jag nu fått nya utbytesstudenter att ta hand om och de kommer idag på fika. Jag blev sugen på dessa vaniljhorn som farmor brukar baka. Ett telefonsamtal och så hade jag nog det enklaste receptet man kan tänka sig. 


Vaniljhorn
200 gram smör
5-6 dl mjöl
2 msk vaniljsocker (jag tog nästan en tesked vaniljpulver istället) 
socker

Blanda ihop smöret, mjölet och vaniljen. Enklast i matberedare eller med gaffel om smöret är riktigt mjukt. Rulla ut i korvar och forma som hästskor. Om man inte orkar så går det lika bra med pinnar, eller vilken form man nu känner för. Grädda i 10 minuter i 175 grader. Så fort du kan ta i dem utan att bränna dig eller att de går sönder så vänd dem i socker. Sedan är det dags för fika med dessa som smälter i munnen!


Eftersom detta verkligen är en klassisk kaka, så får det bli mitt bidrag till Månadens Sötsak

2 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Lycka till i månadens sötsak:) Kakorna ser verkligen goda och klassiska ut! Tänk vilken receptskatt din farmor måste vara. Min farmor dog för några år sedan och jag frågade aldrig henne om recept, vilket jag bittert ångrar nu.

Emma Prené sa...

Det enkla är ju ofta godast! Tråkigt att inte har några recept, man tänker ju inte på sånt. Jag har iallafall börjat samla lite, plus att jag har kokböcker efter både gammelfarmor och gammelmormor. Till och med en bok från farfars farmor (eller vad det nu blir) står i hyllan! Själv ska jag se till att spara mina egna recept för framtida generationer :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...