Calva är en slags sprit gjort på äpplen. Man destillerar cider och sen lagras det på ekfat länge. En bra calvados ska ha lagrats i kanske tio år helst, gärna 15, 20, 30 år också.
Det kan drickas i kaffet (vilket en del bönder fortfarande gör på morgonen...) efter maten som digestif eller mitt under måltiden. Efter förrätten och fisken så äter man gärna lite äppelsorbet som ligger i calvados för att få maten att sjunka ner lite och göra plats för följande rätter. Detta kallas Trou Normand, normandiska hålet.
Personligen tycker jag att calvados är på tok för starkt med sina 40% och det bränner i hela munnen. Men det är faktiskt rätt gott att dricka lite om man ska få i sig en sexrättersmiddag, det blir verkligen ett litet hål för resten. Måste ju definitivt provas om man befinner sig i Normandie!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar