Dagens ost blir den schweiziska Tête de Moine, vilket betyder munkhuvud. Det speciella med denna osten är sättet man skär den. Man har en speciell apparat som består av en träbricka med en pinne i mitten och sedan vem med kniv. Man trycker på osten på tallriken, sedan vevar man tills man har skrapat ihop en lagom stor blomma av ost.

Osten är inte stark, men den har en god arom som kommer fram när man skivar osten på det här viset. Dessutom är det lite skojigt att veva samtidigt som det blir väldigt fint att servera osten på det viset.
2 kommentarer:
Hej Emma!
Vet du vart man kan köpa Tête de Moine i Sverige?
Nannette
Jag vet faktiskt inte riktigt, men man kan ju alltid prova en ostbutik, om de inte har så har de kanske kontakter :) Lycka till!
Skicka en kommentar