Det speciella med Morbier är det dära i mitten. Det är aska och salt. Bönderna lade lite sånt för att skilja på morgon- och kvällsmjölken. Det skyddade mot flugor och annat som hade kunnat hamna i mjölken.
Hemma i Sverige sen blir det nog att titta efter denna i ostaffären, ifall de inte har den så måste de bara ta in den!
1 kommentar:
ohhh fantastiska franska ostar. Det saknar jag... en 18 månaders Comté går ju inte av för hackor, eller en vacker camenbert... ohhhh! Take me home now... :)
Skicka en kommentar