Sidor

onsdag 28 september 2011

Egen färskost

Igår var det fullt upp i köket hos husmodern Emma. En av kvällsysslorna var att göra egen färskost. Förvånansvärt simpelt! Bara att värma upp naturell yoghurt till fingervärme och sedan låta den rinna av. Se till att inte spilla på plattan, bränd yoghurt luktar förvånansvärt illa... Man kan låta den rinna av i melittafilter, silduk eller min lösning i brist på de två förstnämnda, nylonstrumpa. Om ni använder nylostrumpa så trä två lager över en bunke och häll sen i yoghurten.



Låt det rinna av över natten och på morgonen har du ypperligt fin färskost som kan kryddas efter eget behag. Vasslen som blir över verkar vara bra i bröd, så praktiskt när man kan ta till vara på allt!




Jag kryddar min färskost med örtsaltsblandningen jag köpte på Gudahagens Vikingamarknad för ett tag sen. Perfekt på en bit knäckebröd!


2 kommentarer:

Stephanie sa...

Herregud vad duktig och inspirerande du är!! Att jag inte kikat in här tidigare? :) Keep up the good work ;)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Du är så duktig fina Emma! Hur smakar hemgjord färskost då? Samma som köpt?

Och du, jag har fått byta adress till min blogg - lägg gärna till mig på den nya <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...