Sidor

fredag 23 september 2011

Tartelette au citron

I somras när jag jobbade på Disneyland så hade de underbart goda citrontartelette i matsalen, för endast 89 cent. De var nästan på gränsen till för sura, men samtidigt flockades getingarna om man satt ute och åt. Mums!
Eftersom det är lite långt dit så får man väl göra egna?


Jag letade reda på franskt recept, först ett på mördegen och sen en med själva citronkrämen. Först smördegen!
Enklast är att göra i matberedaren, som för övrigt heter robot de cuisine på franska, hur kul är inte det? En köksrobot borde ju dock kunna göra lite mer än att bara hacka grönsaker och blanda deg...




Blanda ihop 100 gram smör, 250g (4dl) mjöl , 125g (1,25dl) socker, en nypa salt och ett ägg. Slå in degen i lite plastfolie och så låt den vila lite i kylskåpet innan man ska trycka ut degen i formarna. Jag har inga riktiga tarteletteformar så använde några minitarteletteformar jag hade och resten fick bli hjärtan.



In i ugnen på 200 grader i 10 minuter ungefär. Sedan behövs citronkräm och den görs såhär: Riv skalen och pressa två citroner. Vispa ihop 4 ägg i en bunke. Lägg sedan 80 gram smör med 50 (0,5 dl) gram florsocker i en kastrull och låt det smälta ihop. I med citronen och sedan äggblandningen under omröring. När det tjocknat lagom så låt det svalna.


Spritsa citronkrämen i formarna. Jag lät metallformarna sitta kvar, de är ju fina! Man kan ju göra maräng och ha uppepå om man vill men jag dekorerade med lite hallon. Så fint ihop att detta får bli månadens sötsak!

4 kommentarer:

Nellie - Sockertussen sa...

Men dessa vad så söta att man trillar omkull ;)
Så underbara <3

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Åh, de ser ljuvliga ut! Vad söt du är <3

LinaochStina sa...

Hej! ser ut att vara goda recept! Men det var när vi googlade på disneyland som vi hamnade på din blogg. jag och min kompis funderar på att söka jobb på disneyland till nästa sommar. Vi undrar hur det går till när man söker jobb där, om det audition också? Vad bodde man på för ställe, ordnade disneyland det? Hur länge var du där, och skulle du rekommendera att söka? Tack på förhand/ Lina och Stina

LinaochStina sa...

Mejla gärna!! Lina_kg_@hotmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...