Sidor

fredag 30 september 2011

Torka äpplen

Hösten betyder äpple. Småsura, svenska äpplen är nog den godaste frukten som finns. Näst godast är torkade äpplet, vilket jag tänkte försöka mig på. Jag försökte förra hösten, men det gick sådär (jag åt upp äppelbitarna innan de torkat helt).



Tog en titt i mina husmorsböcker för att se vad de sa i ämnet. Ollor är tydligen en slags ställning som man torkar äpplena på. De verkar föredra att torka sina i ugnen eller ovanpå. Den som ändå hade en vedspis att elda i och torka över (som min idol underbaraclara)! Dock känns det lite onödigt att ha ugnen på i flera timmar så jag kör torka i luften istället.



Så till äpplena. Självklart får man börja med att skölja dem väl och sedan ta ur kärnhusen. Skiva i vackra tunna skivor som sedan ska doppas i kallt vatten med salt. De ska bli mindre bruna då.




Efter det så är det dags att temporärt dekorera hemmet med äppeltorkställning. Jag tog ett snöre och hängde upp i min hylla där jag trädde på äppelskivorna. Gärna över ett element eller där det är varmt. De skivor som det inte blev något hål i kan man trä på ändå, bara trycka till dem. Eller ta ett tunnare snöre och trä igenom med nål. Så får de hänga här i några dagar tills de torkat, jag återkommer då!


1 kommentar:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh vad du är duktig och flitig <3 Vi syns imorgon =D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...