Sidor

tisdag 20 september 2011

Äpplechutney

Tänk egentligen så mycket man kan göra själv, sådant som är självklart att köpa i affären för vissa, och även för mig innan jag började min husmoderliga bana här i livet. Min vän Ida kom på att varför inte göra egen chutney? Så vid tiotiden i morse promenerade vi till Ica och köpte ingredienser och började vårt chutneykok.



Ida hackade äpplen i full fart ner i stekgrytan. Jag hackade lite chili och rev ingefära som med skulle i tillsammans med kanel, russin, socker, äppelcidervinäger, lök och salt.


Efter det ska det hela koka tills äpplena är mosiga, vår chutney kokade nog en timme så alla smakerna kokas in. När det har tappats på steriliserade burkar så ser det såhär fint ut! Nu ska vi bara se till att laga något gott med det också, återkommer om det!


Vi utgick från något recept på internet men vårt blev ungefär såhär:
1 kg äpple, helst svenska småsura förstås
1 chili
1 gul lök
2 msk riven ingefära
1 tsk salt
1 kanelstång
lite russin
5 dl socker
2 dl äppelcidervinäger

Skala och hacka allt. Blanda i stor gryta och låt koka tills det ser bra ut och slå upp på burkar. Rosett är inget måste :)

2 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Egen chutney har jag aldrig gjort, måste vara himla gott

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

åh, men det här sade du inget om när vi sågs! Ser verkligen gott ut =D Jag har aldrig provat äppelchutney men med mango är det ju fantastiskt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...