Sidor

fredag 16 september 2011

Grönsakssoppa

Hösten är på väg och vad det är mysigt att kura ihop sig inomhus med en kopp te och tända ljus. Särskilt för några dagar sedan då det var lite storm, då passade det utmärkt med varm och mustig soppa!



Väldigt enkelt egentligen att göra soppa, och billigt, så det borde man göra oftare när man är student. I min soppa hade jag potatis, morötter, kålrot, lök och purjolök. Först fräsa löken lite, sedan i med alla rotfrukter. I med lite kryddor, lagerblad och kryddpeppar passar till all husmanskost och självklart salt.


Låt puttra ett tag tills grönsakerna är mjuka. Lägg i purjolöken i slutet, annars blir det bara mos av dem. Lyckades förresten få tag i en Kockumsstekgryta, farmor hade en som hon inte använde, perfekt! Maten blir på något sätt mycket godare i den, och jag har hört att man får i sig extra järn.



Servera sen soppan med god bulle och ett glas mjölk. Får mig att minnas torsdagarna på låg- och mellanstadiet, då serverades det alltid soppa och de godaste rågbullarna som mattanterna gjorde. Den som har receptet på dem kan ju gärna höra av sig!

2 kommentarer:

Malin Prené sa...

Önskar jag kunde laga mat som dig :(

kajsa sa...

Eftersom jag a) älskar en varm soppa med massa potatis b) nyss varit förkyld och inte bör bli det igen och c) nyss införskaffat en himla massa Kockumgrytor och grejer känns det ju som om jag vet vad morgondagens middag ska bli!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...