Sidor

tisdag 22 mars 2011

Morotsmarmelad

Lite kylskåpsrensing pågår då jag på söndag åker till Frankrike i tre veckor. Som en äkta husmor valde jag då att göra lite sylt, eller rättare sagt morotsmarmelad. Gjorde denna och gav bort i julklapp, men hann då inte smaka den själv, men nu så!

Först så får man riva ett halvkilo morötter. Det görs enklast i maskin, men jag orkade inte ta fram min matberedare så jag rev för hand. Det resulterade i två blodiga knogar...


Man ska också ha i en apelsin och en citron, så då river man i skalet och pressar juicen. Detta ska sedan kokas med 4 dl vatten. Det blir extra smarrigt om man låter ett par kanelstänger och en dos vaniljpulver koka med.



Sedan ska sockret i. (notera plåsterna...) Jag använde syltsocker, det innehåller lite konserveringsmedel och pektin, vilket gör det hela lite enklare. Efter att det kokat lite så måste man skumma!


Häll upp på steriliserade burkar, varning för kladd!


Nästa dag har man en supergod marmelad som gör sig utmärkt på ostmackan!

1 kommentar:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Att riva morötter för hand är nog det tråkigaste jag vet. Jag förlorar ALLTID bitar av mina knogar när jag gör det =( Men kul bild du hade av när du gjorde det! Och morotsmarmelad låter riktigt spännande ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...