Sidor

fredag 4 mars 2011

Morotskaka


Min bästa kaka måste nog vara morotskakan. Helst när den har stått en dag i kylen och man tar en liten bit till frukosten, bara för att man måste.
Tänk vad tokigt egentligen med grönsaker i kakorna! Det blir ju nästan nyttigt!


Man måste se till att göra receptet i ordning, man börjar med att vispa 2 ägg med 2 dl socker. Sedan siktar man i 2 dl vetemjöl, 1 tsk var av bikarbonat, bakpulver, kanel, vanilj och kardemumma. När detta är väl blandat så häller man i 1 dl olja och sist 3 dl rivna morötter. Sedan i ugnen på 175 grader i 35-40 minuter om man gör i rund springform och 15-20 minuter i muffinsformar.
Sedan ska man på med det bästa, frostingen! Den består av 75 gram philadelphiaost, 50 gram smör, 2 dl florsocker och lite vanilj och citron. Det är helt okej att överdriva dessa ingredienserna lite :)
Spritsa eller bred på och häll över lite kokos. Den blir dubbelt så god dagen efter, om man lyckas låta den stå så länge...

4 kommentarer:

Alexandra sa...

Mums, Hanna och jag sitter och dreglar över bilderna ;) Du får festa på dem imorgon efter tentan! Jag ska i alla fall hem och tröstäta brownies ;)

Anonym sa...

Hej! Hoppas du läser kommentarer på äldre inlägg. ^_^
Har en liten undran, jag som aldrig gjort morotskaka (men älskar att fika på det på café).. Sonen fyller ett snart och fick en liten idé om att göra tårta på morotskaka istället för det traditionella med sockerkaksbottnar, för det "känns" lite nyttigare, eller känns som att det innehåller mindre socker i alla fall. Tror du att det går? Eller blir det för smuligt? Vad skulle du rekommendera som mellanlager om det går att göra tårta av kakan? Vill ha nåt som är sött utan att tillägga för mycket socker själv..
Hoppas på (snabbt) svar!
Hälsningar Sanna

Emma Prené sa...

Vilken bra idé, det borde gå bra! Det enda jag tänker är att ifall man gör en traditionell tårta med grädde och sådant så kanske det blir lite för mastigt med bara morotskakebottnar. Amerikanerna gör ju sina tårtor med tjocka bottnar och frosting emellan, så jag hade nog rekommenderat något syrligare som cream cheese frosting som fyllning. Eller något med citron eller lime då jag tror det blir för mycket med massa grädde (om man inte gör något gott fluff förstås) eller choklad, möjligen skulle det vara någon smörkräm med vit choklad isåfall.
Lycka till, och hör gärna av dig om hur det blev eller om du har fler frågor :)

Anonym sa...

Jag tänkte göra utan grädde, tror inte att det passar till morotskaka. Gillar frostingen på morotskaka också. :)
Satt och funderade lite på hallonmos och bananmos eftersom det är en tårta till en ettåring, men det kanske tar ut för mycket av smaken från morotskakan? Smörkräm kanske funkar..
Ska fundera lite och hör av mig med vad det blir sen!
Har också favoritat din blogg på min dator, hittade dina söta uggle cake pops som jag funderar på att göra. =)
Gillar din blogg skarpt!
Hälsingar Sanna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...