Sidor

tisdag 1 mars 2011

Kalops


Finns det något bättre än hederlig svensk husmanskost? Thaimat och taco i alla ära, men vad går upp mot lite kalops?
Tyvärr blev det inga bilder på själv tillagningen, mitt kök fick censureras...
Inte så svårt som man kan tro, kalopsen sköter sig själv på spisen i nån timme. Endast tre ingredienser; lök, morötter och nötkött. Lite kryddor med förstås, lagerblad, kryddpeppar, vitpeppar och salt.


Serveras självfallet med päre och rödbetor! Några
av farmor inlagda gurkor fick också vara med. Allt på en Rörstrandstallrik (Fågel) och med ett glas mjölk!
Jag har bara en ministekgryta, så jag är alltid på jakt efter en sådan här fin stekgryta på loppis! Har dock inte hittat någon tillräckligt fräsch för lagom många guldpengar.



I denna underbara Köksalmanack från 1949 finns också reklam om Olofströms rostfria grytor.

2 kommentarer:

Alexandra sa...

Så det blev kalops till slut i alla fall =D Är lite impad av dina bilder, mina blir aldrig så fina *antagligen för att jag inte orkar piffa till dem* Jag ÄLSKAR lagerblad, de gör så stor skillnad!

Emma Prené sa...

Vi får nog ta fotolektion två snart, hur man redigerar färgerna så de ser riktigt goda ut :) Behövs verkligen när man tar kort och det är mörkt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...