Sidor

lördag 10 december 2011

Gjuta ljus

Jag har samlat ljusstumpar sedan jag flyttade hemifrån, med tanken att jag ska gjuta ljus någon dag. Jag har sett på någon blogg med ljus i koppar, supergulligt tycker jag så jag började min ljusgjutarkväll halv nio i söndags.



Först och främst ska jag meddela att detta var första gången jag gjorde ljus, därför kan jag inte garantera att detta är det smidigaste och bästa sättet. Men det viktigaste är ju förstås att ha roligt och helst ska man också bli nöjd med resultatet! Iallafall, ljusvekar kan man köpa i hobbyaffär, lite dyrt men man har så det räcker väldigt länge framöver. Knyt fast en liten tyngd i ena änden (exempelvis en liten spik eller mutter) och spänn fast som så med en penna över koppen.


Matcha sedan ihop ljusstumpar efter färg och lukt, eller gör en härlig blandning. Se till att skydda köket så gott det går, det kommer att vara stearin överallt. Jag klippte sönder läskburkar och smälte stearinet i, då fick jag lagom stora behållare och kunde smälta flera färger på samma gång i samma gryta. Låt det inte koka för mycket, stearinet vill inte ha vattendroppar, dessutom immar kameran igen...


I det här ljuset hällde jag vanliga vita ljusstumpar och strödde också i lite lavendelblommor, det kommer att lukta gott när det bränns.


En helt vanlig kopp, nu fyllt med kanelljus, fick ett litet band med en apelsinskiva och kanelstång på. Vem ska få äran att öppna en sådan här vacker julklapp?

10 kommentarer:

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Åh jag känner doften av ljusen ända hit! Underbart:) Vilket jobb!

Vardaxlyx sa...

Hej! Vilken kul dag du verkar ha haft. Önskar dig en trevlig kväll!
Kramkram

GlitterLover sa...

Har du på något sätt färgat kanelljuset eller stumparna du använde hade redan den färgen?

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Aaah, jag vill också vara så här pysslig ;) Älskar kanelljuset! Du, när jag ändå är i närheten av dig; vad sägs om Gleefödelsedagsfika eller något sådant på typ måndag- eller tisdagkväll?

Emma Prené sa...

Ann-Sofi, ett perfekt sätt att ta vara på gamla ljus!

Vradagslyx, Det var verkligen roligt att gjuta ljus, fastän det tog så lång tid. Tänk förr när de hade hela ljusstöparnätter!

GlitterLover, det är resterna av ett blockljus från Ikea, så det är redan brunt, men man kan köpa ljusfärg på typ Panduro.

Alexandra, Funkar perfekt för mig :)

GlitterLover sa...

Ok, tack! Ska kolla in det nästa gång jag har vägarna förbi ett panduro!

Sofia Lenshof sa...

oo !! gillade den här idén, så jag flydde till myrorna, och kom därifrån med fem små koppar..
Dock hade jag varken stearinstumpar eller ljustråd.. Skaffade mig värmeljus på lidl och letade fram lite hushållssnöre, det verkar med funka fint :D

Emma Prené sa...

Åh vad kul Sofia :D Smart med hushållsnöre, billigt och bra!

Helena, Craft and Creativity sa...

Superfina koppljus! Sådana skulle jag också vilja göra. :-) Vilken härligt inspirerande blogg du har!

Anonym sa...

Underbart - en enorm inspiration! Jag har två frågor 1.) Är det helt vanliga aluminiumburkar du klippt sönder? 2.) Har du alltså "kryddat" kanelljuset med vanlig kanel?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...