Sidor

måndag 5 december 2011

Här kommer jordnötskräm


Det här kan låta som ett nytt recept, med det är det icke. Det här kanske låter dumt, men sen jag läste kursen Afrikansk litteratur på franska nu i höst, så är det som att mina ögon har öppnats lite mer för världen. Förr har jag nästan varit lite anti alla välgörenhetsgalor och insamlingsbössor. Inte riktigt velat titta på filmerna där någon kändis förbarmar sig över de stackars svältande barnen med uppsvällda magar. Men särskilt  nu på senaste så känner jag att jag ändå vill göra något. Jag må vara "fattig student" men jag har ändå börjat skänka litegrann varje månad och då har jag köpt saker i Unicefs gåvoshop. 60 doser poliovaccin kostar 56 kronor, inte ens en krona per vaccin. 25 skrivböcker med pennor bara 82 kronor. Vad kostar inte julskinkan eller pepparkakorna?  Till och med en student kan avvara några kronor för det. Så köp en fotboll eller några sagoböcker i julklapp, till de barn som behöver det mest. 
Foto:UNICEF

”Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.
Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.
Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.
Ps. Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp."

UNICEF/Pelle Bergström

2 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Fina, fina du, jag är helt med dig, jag vill göra allt jag kan för att hjälpa <3 Dock har jag, precis som du varit lite anti alla insamlingar, mest för att det känns som att det mesta av pengarna går till så mycket annat, jag har ju ingen garanti för att inte mina pengar hamnar i någon redan alldeles för rik pamps ficka, men så länge som hjälpen kommer fram vill jag dra mitt strå till stacken! Det här var en underbart fin gest, ska nog ta efter dig <3

Emma Prené sa...

Det är så jag med har tänkt, därför känns det bättre att verkligen köpa grejerna i gåvoshopen, då vet man ju vad det blir liksom!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...