Sidor

tisdag 6 december 2011

Kalastårta

Idag har jag fyllt år och bjudit på kafferep, utan kaffe dock... Det blev lite av varje, tårta så klart, cupcakes, peanut butter blossoms, knäck och hasselnötspraliner. Det bjöds också på pepparkakor, julmust, te och kaneldricka. Lite av varje helt enkelt!


Tårtan bestod av chokladbottnar, ett lager med marsan och jorgubbar, nästa med dumlefluff och uppepå chokladganache. Bottnarna gjorde jag enligt receptet tre lika, 5 ägg i ett glas och sedan lika mycket socker och lika mycket mjöl (men lite kakao också) och så lite bakpulver. Enklare kan det inte bli!


Fluff är också det enklaste man kan göra, bara att värma 3 dl grädde och slå i 180 gram godis och sedan stå kallt över natten för att vispa den och lägga på tårtan. Ganachen är gjord på samma princip, men den blev sådär, den blev inte så blank som jag ville och lite smulig. Tror att jag hade för mycket choklad i (hur tänkte jag där...)


Efter ett trevligt kalas så är halva tårtan är fortfarande kvar, så det kan bli kalas här imorgon också om det är så!

4 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Vilket "smörgåsbord" av gottit! Stort grattis i efterskott!
Kramkram

Evalinn sa...

Grattis! :-D Och vad smarrigt allt ser ut, riktigt kak-kalas!

Kim sa...

Wow, vilken buffé. Tårtan ser jättefin ut tycker jag, och kan man verkligen ha för mycket choklad? ;)

Grattis i efterskott!

Emma Prené sa...

Tack alla! Har fortfarande massor kvar... Och det går aldrig att ha för mycket choklad :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...