Sidor

lördag 31 december 2011

Cheesecake

Inte blir det så mycket bakande såhär efter jul, man måste ju äta upp allt man gjorde innan jul! Tre dagar i Danmark har också hunnits med, smaskandes på wienerbröd i gott sällskap. Men nu är det här året till ända, året då jag startade den här bloggen, blev bättre på att baka och uppfyllde en av mina drömmar, att jobba på Disneyland.

Ikväll blir det trerätters och jag valde mig själv som dessertmakare och önskemålet var cheesecake. Kanske är man lite trött på de juliga smakerna, men detta är väl ett ypperligt tillfälle att göra slut på pepparkakorna! Jag hittade ett recept på internet men halvvägs igenom gillade jag inte det så det blev en Husmor Emma Original ändå! Dessutom har jag en ny kamera, woho! 



Cheesecake speciale 

En stor näve pepparkakor (kanske 30-40 styckna)
75 gram smör


Krossa pepparkakorna till fint smul och blanda dem med de smälta smöret. Tryck ut lite fint i en springform.
Vispa 4 äggvitor (spara gulorna!) med 0,75 dl socker. Elvisp rekommenderas, jag talar från egen erfarenhet.



I en annan bytta blandar man 500 gram färskost med de fyra äggulorna, 0,75 gram socker, 0,5 dl mjöl, 1 dl mjölk, saft från apelsin och vanilj. Smält sedan 100 gram vit choklad och häll i. Rör sist i äggvitesmeten och häll upp allt i formen. Grädda i 160 grader i 50 minuter och låt den sen stå 15 minuter i eftervärmen.


Dekorera sedan med det du tycker om, här blev det en kolaglaze, mer pepparkaka och lite kanel och syltad apelsin.


Gott nytt år! 



4 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Oj vilken kaka =)
Jag vill oxå önska dig en god fortsättning!
Kram i massor!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vad snygg den blev, fina du, och vad härligt med en ny kamera! Som att du kunde ta bättre bilder, men ändå.. .;) Vi får se till att göra 2012 till ett riktigt toppenår, eller vad säger du? :D

Amy's piece of cake sa...

Ser jättesmarrig ut, mums!
Kul med ny kamera! :)

Caroline sa...

Cheese cake är så himla gott och roligt att variera med olika smaksättningar! Kul att man kan använda pepparkakorna som blivit över efter julen!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...