Sidor

torsdag 31 mars 2011

Camembert

Eftersom jag älskar ost, så ska vi köra en lite genomgång av de bästa franska ostarna. Just Normandie där jag befinner mig är känt for sina kossor och sina mejeriprodukter. När jag bodde här som au-pair så var min värdfamiljs mål att lära mig alla franska ostar.

Vi startar då med Camembert som väl är en av de mest kända franska ostarna. Den är då härifrån Normandie, döpt efter en by liksom de flesta andra ostar.


Camembert är godast när den är lagom krämig innuti, nästintill rinnande och på en bit baguette förstas. Den smakar mer när den har fått ligga framme en stund. Camembert luktar bara lite (sålänge man bara har haft den i kylskap) och har vitt mögelskal och själva osten är ljusgul.

För att det ska vara äkta Camembert sa ska den vara gjord på opastöriserad mjölk. Så man måste kolla efter "au lait cru" på förpackningen! Dock får inte det säljas i Sverige sorgligt nog.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...