Sidor

måndag 7 mars 2011

Ma-ma-macarons


Dessa underbara små sötsaker! Det är lite omständigt att göra dem, men varför göra något enkelt när man kan krångla till det (välkänd fransk filosofi). Det tar några timmar allt som allt men det är det faktiskt värt!



Jag gör efter det här receptet, det funkar riktigt bra (oftast, maränger är rätt känsliga). Först så får man skålla mandel! Då slår man lite kokande vatten över mandeln och sen ploppar man ut dem ur skalen. Sedan får man låta dem torka någon timma.



Sen är det dags att mala! Då behövs det en mandelkvarn, det hittar man för några kronor på loppis, min kostade 40 pickadoller om jag inte minns fel. Det bara att veva för glatta livet.



Efter det är det dags att vispa äggvitorna "en neige" som fransmännen säger, till snö. Sedan häller man i mandeln och florsocker som man har siktat. Sedan får man blanda, inte för häftigt men ändå så det blir en jämn smet, den får inte vara för fluffigt för då fluffar macaronerna upp för mycket.


Spritsa sedan ut smeten på plåtar. Jag är urkass på att göra de runda och lika stora, men det smakar likadant för det. Nu kommer nästa väntmoment, man ska låta marängerna stå i en timme, för att de ska sätta sig eller något, jag vet faktiskt inte.


Under tiden så kan man diska lite eller göra det gottiga som ska emellan macaronerna. Idag gjorde jag en chokladganache som det så fint heter, grädde och choklad, med lite hallon i. In i kylen så det stelnar till. Glöm inte att slicka kastrullen!


Macaronerna gräddas i tjugo minuter och sedan ser de ut så här. En hel del av mina sprack denna gång, jag vet inte varför...


Spritsa på krämen, lagom kladdigt (=choklad överallt i köket och på sig själv).



Mesdames et Messieurs! Voilà, les macarons parfaits!

4 kommentarer:

Alexandra - kärlek på tallrik sa...

Emma, de ser FANTASTISKA ut!! Fantastique! Jag vill också vara så duktig och kunna göra snygga macarons (som dessutom smakar gudomligt!). Jag vågar inte prova, jag är för rädd för att de ska bli så misslyckade att jag aldrig mer vill baka någonting. =( Men jag ska ändå ge det en chans. Någon gång. Använde du din nya färg eller gammal hederlig karamellfärg?

Ida sa...

Emma, jag blir så sugen på att baka (mest att smaka dina verk) när jag läser! Kul med en bakblogg :)

Kramar Ida Nordin

Emma Prené sa...

Alex: Jag använde karamellfärg, det går okej . Nästa gång ska jag prova med mina nya färger :)

Ida: Tack så mycket! Du får gärna komma och smaka någon dag :D

Linnéa sa...

Så mycket gott du bakar och lagar. Jag blir riktigt sugen att prova alltihop :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...