Sidor

onsdag 30 november 2011

Peanut Butter Blossoms

För ett tag sedan lärde jag min amerikanska utbytesstudent att laga raggmunkar. Nu var det hennes tur att lära mig något amerikanskt. Då hennes föräldrar hade varit här och hälsat på för ett tag sedan så hade de tagit med sig lite amerikanska specialiteter, och en cup-måttsats till mig, så glad! På bakmenyn stor Peanut Butter Blossoms. Hon brukar baka dessa till jul och så doppar man dem helst i rött och grönt socker så de blir fina. Chokladpluppen är Hershey kisses, men det går säkert bra med vilken chokladbit som helst.


Rebekahs Peanut Butter Blossoms
113 gram smör
1/2 cup (1,2 dl) jordnötssmör
1/2 cup (1,2 dl) strösocker
1/2 cup (1,2 dl) farinsocker/muscovadosocker
1 ägg
1 tsk vanilj
1 tsk bakpulver
nypa salt
1 3/4 cup (4,1 dl) vetemjöl
Hershey kisses eller andra passande chokladbitar.


Blanda de två smören med de två sockerna och rör ihop väl. Blanda sedan i äggen och sen i med alla de torra ingredienserna. Rulla till bollar och vänd dem i socker, gärna färgat. Grädda dem på 190 grader i 8-10 minuter. Ta sedan ut dem och tryck ner en chokladbit i var kaka och in i ugnen i två minuter till.


Sedan blev det fika! De nybakta kakorna med lite knäck och provsmak på candy corn. Lite glöggte på det och bakeftermiddagen var fulländad!


4 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, vad fina de blev, och vilket härligt namn! De har jag aldrig smakat på, Hershey kisses var jag dock lite lätt beroende av en gång i tiden ;) Smaken tar lite tid att vänja sig vid, men sedan går de inte att sluta äta! Candy corn däremot är inte min grej, dock är de väldigt fina! Vad roligt att ni har så bra kontakt, jag har ju inte ens träffat mina än *rodnar*

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Gud så söta! Så oemotståndliga:) det där måste jag prova!

Vardaxlyx sa...

Hoppsan va mycket gott! Kram

Stephanie sa...

Har du något bra recept på god kola? :D Alltså lite som knäck fast ändå inte. Krånglig jag. ;) Försökte leta lite efter kola på din blogg, men hittade inte :) hojta till om du har något bra recept!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...