Sidor

onsdag 19 oktober 2011

Bento - japansk matlåda

Matlåda, hur tråkigt är inte det egentligen? Man tar upp en burk ur frysen, gissar vad det frusna innanmätet verkligen är för något, micrar och äter. Men hur mycket skojigare är det inte med mat i söta figurer och i färgglad burk?

I Japan kallas matlåda bento och där är det tydligen en konst bland mammorna att göra så fina bento som möjligt till barnen att ha med sig till skolan. Om man googlar på bento så får man se Hello Kitty i ris, bläckfiskkorvar och morötter skurna i blommor. Eftersom jag har en förkärlek till allt japanskt och gulligt så har jag länge tittat runt på internet efter bentolådor och alla tillbehör man kan tänkas behöva.


Den här jorgubbsburken köpte jag dock i Frankrike, och min första bento blev en simpel sallad. Salladen i botten, majsen i ena hörnet, tomater runt kanterna. Feta och getost i mitten. Två hjärtan av tomat fick vara dekoration tillsammans med morotsrosorna. Vad jag blev glad när jag öppnade min fina matlåda på lunchen!

5 kommentarer:

HannasHörna sa...

Hej! Vad kul. Det har jag aldrig hört talas om. Du om att klippa i en bok, jag hade också lite ångest men jag tänkte att det är bättre att de används än slängs. Vilka härliga ugglor du gjort. Och tipset på varm choklad sticksen är super! Kram o trevlig dag!

Kajsa sa...

Vad fint att göra lite dekoration av maten i matlådan.

Ann-Sofi sa...

perfekt att få barn att äta mer frukt och grönsaker !

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Jag ÄLSKAR bentos och kan sitta i timmar och kolla in alla underbara bilder som finns - gud vad duktiga de är på att få ihop snygga matlådor! Det är annat än mina ;) Tack för lunchen idag, så trevligt att se dig igen =)

Fröken Luisa sa...

Hur gulligt som helst & något att ta efter!

Kram
Fröken Luisa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...