Sidor

torsdag 13 oktober 2011

Pizza

Jag har länge varit sugen på hemmagjord pizza, så gott när den precis kommer ut ur ugnen, osten precis lagom smält och så överdrivet mycket av min favoritfyllning. Perfekt för partyt där alla kan få göra sin egen del, perfekt för matlåda, perfekt för middag helt enkelt! Man får dock inte glömma att degen måste jäsa, så köp färdig deg om du är superduperhungrig.


Pizzadeg:
25 gram jäst
1,5 dl vatten
0,5 dl olja
5,5 dl mjöl (jag tog 2 dl rågsikt, 0,5dl bovete, 2 dl vetemjöl)
1 nypa salt

Värm vattnet till lite över fingertemperatur och blanda med oljan. Blanda i jästen. Rör i mjölet och saltet och knåda degen smidig. Låt jäsa minst en halvtimme. Baka sedan ut och fyll med:



tomatsås, jag gjorde egen, recept kommer snart
ost, ju mer desto bättre och gärna olika sorter
champinjoner, ett måste på pizza enligt mig
sparris, varför inte, det är ju gott?
lök, gör verkligen stor skillnad med några lökbitar på
salami, de har de ju alltid på pizza på film
Sedan vad du mer kan komma på, paprika, tomat, räkor, oliver, ananas och så vidare.
In i ugnen tio minuter en kvart och pizzan är serverad!

1 kommentar:

Ann-Sofi sa...

Fungerar både till fest och till vardags. Oändliga variationsmöjligheter !!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...