Sidor

fredag 14 oktober 2011

Tomatsås

Till pizzan jag gjorde häromdagen så gjorde jag även en tomatsås. Den blev förvånansvärt god! Tomatsås kan man använda lite hursom, på pizza, till pasta, som bas till något annat eller bara som helt vanlig sås.



Emmas bästa tomatsås:
1 lök
1 burk krossade tomater
Några skrynkliga tomaten från längst in i kylen
3 vitlöksklyftor
en skvätt vinäger
en nypa socker
salt
svartpeppar
övriga kryddor

Hacka löken och fräs den (inte åt den). Häll sedan i tomaterna och kryddorna. Ett tips är att lägga i en av vitlöksklyftorna efter att man har låtit såsen koka en stund, då blir det skarpare vitlökssmak. I med resten av kryddorna. Jag hade i örtsalt, basilika och oregano passar också finfint i. Eller varför inte lite chili? Låt såsen koka i minst 10 minuter, än längre om man så vill det.
När såsen kokat klart, låt den stå och svalna lite. Sedan mixa med mixerstav, akta så det inte ser ut som ett blodbad i köket och att du inte får varm tomatsås på dig. Om man inte har mixerstav kan man passera genom en sil, eller bara låta det vara med bitar i. Häll över i fin burk och den håller sig några dagar i kylskåpet. Smaklig måltid!

4 kommentarer:

Evelin sa...

"fräs den (inte åt den)"

Hahahaha.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

de där skrynkliga tomaterna måste var viktiga ;)

Jaså, var det så inrutat hos er, låter som att ni hade en riktigt bra matsal för ovanlighetens skull =) Vi åt fiskpinnar varannan onsdag och fiskburgare varannan typ - eeww - aldrig mer fiskburgare säger jag bara (och inte bara för att jag är vegetarian!)

Emilia sa...

Sv: Ja gör det. Visst verkar det krångligt med sockerlag och allt kladd men så illa var det faktiskt inte. Jag har testat på det två gånger och det var stor skillnad i kladdighetsgrad i köket vill jag lova ;)

chayenne sa...

Oj, den måste jag testa :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...