Sidor

måndag 3 oktober 2011

Red Velvet Cupcakes

Till helgens Glee-kvällar behövdes självklart lite kakor! Att baka något av red velvetkaka har länge stått på min att-baka-lista. Kakan ser så fin ut med det röda och vita. Använde mig av receptet på joyofbaking.com, min favoritsida för amerikanska recept.

I red velvet ska det vara buttermilk, vilket är kärnmjölk. Jag hade äkta kärnmjölk som blev när jag kärnade smör häromdagen. Ifall man nu inte ägnar sig åt att kärna smör dagarna i ända kan man säkerligen använda filmjölk eller göra låtsaskärnmjölk genom att hälla i lite vinäger i mjölken.


Red Velvet Cupcakes

125 gram mjöl
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1 matsked kakao
1 tsk vanilj


57 gram mjuk smör
150 gram socker


1 ägg
120 ml kärnmjölk
karamellfärg
1/2 tsk vinäger
1/2 tsk bikarbonat/bakpulver

Börja med att sikta ihop de torra ingredienserna i en bunke. Sedan rör ihop smöret och sockret länge tills det är lent och fint. Blanda i ägget. Efter det så häll växelvis i de torra ingredienserna och kärnmjölken och låte det väl blanda. I en liten kopp lägg i vinägern och bakpulvret och låt det fräsa. I med det snabbt i smeten och rör ihop. Lägg upp i muffinsformar och grädda i 15-20 minuter i på 175 grader.

Frostingen består av 50 gram smör, 75 gram philadelphia, vanilj och 2 dl florsocker. Rör ihop och spritsa eller bre på kakorna när de svalnat.



6 kommentarer:

Sandra sa...

Emma, bjud mig på kakor!! ;)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Aaah, nu förstår jag varför du kärnade det där smöret ;) Ja, eller tvärtom kanske, nu förstår jag varför du bakade red velvet cupcakes =D Goda var de helt klart!

Emma Prené sa...

Sandra, nästa vecka bakar jag goda kakor till dig :D

Alexandra, man är ju tvungen att göra nåt av det som bli över om man ska vara en redig husmor! Bakade bröd av vasslen som var över av färskosten!

madeleine sa...

så gott med red velvet cupcakes! jag har bara hört talas om tårtan innan.

Ann-Sofi sa...

Jag blev kvar ett tag på din blogg, massor av smarriga recept och fina bilder:) Nu ligger du i min bloglovin lista så jag inte går miste om några av dina godsaker:)

katarina sa...

Cool bild!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...