Sidor

lördag 15 oktober 2011

Mojito

Den här drinken tillägnas min kära vän Linnéa, vars favoritdrink, liksom min, är Mojito. Vin må vara gott, men det är väldigt trevligt att blanda egna drinkar och cocktails. Det dumma är att man oftast behöver många olika spritsorter men då är Mojito bra, för det enda man behöver är rom.
Vårat värsta drinkminne var en totalt misslyckad Mojito på en bar i Paris där allt blandades i en bringare och sedan hälldes upp i glas. Det ledde till att en fick allt socker, nästa fick allt det sura och den tredje all sprit.
Men se här så god en självblandad kan bli!


Det är lite svårt att säga exakta mått, jag tycker det är bättre att smaka av. Allra först så behöver man göra en sockerlag. Det gör man genom att lösa så mycket socker det går i varmt vatten som man sedan låter svalna.
I ett glas sedan lägger man några myntablad, gnid dem lite så blir det mer smak utan att de blir fula. I med limejuice efter smak. Häll sedan i romen, det ska vara ljus rom. Lite sockerlag för att balansera smaken och fyll upp med mineralvatten. Smaka av om det behövs nåt mer av något, i med några isbitar och ett paraply och partyt är igång!



Mitt supertips är att bara lägga en limeklyfta och några myntablad i en bringare för att få mojitovatten.

1 kommentar:

Ann-Sofi sa...

Den tillhör mina favoriter också. Jag brukar variera med att tillsätta hallon, blåbär eller lingon tillsammans med myntan. Hallon är verkligen att rekommendera!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...