I helgen firades min systers födelsedag och hela tjocka släkten var bjudna på kalas. Till efterrätt valde lillasyster kladdkaka vilken fick bakas av världens bästa storasyster.
Tänk på att det blir MYCKET smet, så ta en riktigt stor bunke (jag fick byta efter den här bilden). Känns lite udda att baka kakor med åtta ägg i...
Kladdkaka i långpanna (ca 24 bitar)
8 ägg
9-10 dl socker
6 dl mjöl
1 tsk salt
2,5-3 dl kakao
400 gram smält smör
300 gram chokald
1 dl grädde
Vispa ihop ägg och socker och sedan i med resten av de torra ingredienserna varvat med smöret. Grädda sedan på 175 grader i 20 minuter eller till att du tycker den är lagom. Smält chokladen med grädden och bred över kakan. Ställ kallt så det stelnar till. Servera med nyvispad grädde.
Knepet för att få fina bitar även om kakan är fyrkantig är att skära såhär:



6 kommentarer:
Åh vad smart med kladdkaka i långpanna. Det var ett bra tips till oss då vi kommer ha kalas snart med många gäster:-D
Vilken gigantkaka!! Ser underbart gott ut, som kladdkaka ska vara ;)
Ann-Sofi, perfekt kalasefterätt verkligen, inte så ansträngande och räcker verkligen till många. Väldigt mäktig dessutom!
Alexandra, ska nog börja jobba på konditori, då får man ju alltid göra sånna här gigantiska kakor :D
Åhh, vad sugen jag blev!!
Kul att det blev knäck!,jag funderar redan på om man "får" baka lussekatter så pass tidigt, hihi
Kram
Fröken Luisa
Wow, den kladdkakan ser helt perfekt ut :D
Hej! Tack för tipset på hur man skär fina trekantsbitar. Jag har lånat bilden med beskrivningen (och länkat tillbaka hit). Hoppas det är okey!
Kramar!
Skicka en kommentar