Hösten är nu kommen på riktigt, då passar det bra med kryddiga smaker och varma kakor. Funderade på att göra chaimuffins, men då slog det mig ju att det är ju precis som mjuk pepparkaka! Så fram med min gamla sju sorters kakor som erbjuder inte mindre än 15 recept på just mjuk pepparkaka.
Ändå så blev det att jag gjorde en egen liten version av ett av recepten och här kommer det i lite modernare version:
Smält 100 gram smör och låt svalna.
2 ägg och 100 gram socker vispas pösigt.
Blanda i minst 1 tsk var av kardemumma, kanel och kryddnejlika.
Häll i 1,5 dl fet mjölk, 2 msk yoghurt, 1 msk sirap och smöret och rör försiktigt.
Sist men inte minst ska 1,5 tsk bikarbonat och 2,5 dl vetemjöl ner i smeten. Rör ihop och häll sedan upp i din finaste kakform.
Grädda i en halvtimme eller till kakan är klart i 175 grader.
En liten pepparkaksgubbe blev det också, dekorerad med vaniljfrosting. Fikadags!





8 kommentarer:
Den var sagolik fina du! Tack så mycket! Och pepparkaksgubben var ju urgullig =D
Tack för ditt besök och din kommentar. Jag har plockat mitt lingonris i djupa Smålandsskogen ( Hultsfred) så visst borde du också kunna hitta det;-D
Tack Alexandra, dock är de både gubben och kakan massakerade nu, det ska bli andra bullar av det hela :D
Ann-Sofi, det är ju tur att man bor när skogen, hoppas bara jag hittar några med bären kvar, det var så fint!
Åh, mjuk pepparkaka är såå gott.
Jag har tappat bort mitt favorit recept som jag hade...ska ta och prova ditt...det låter rätt så likt det jag hade:) Tack:)
Så juligt, älskar mjuk pepparkaka
Mums med mjuk pepparkaka!
Sv: Tack så jättemycket snälla du. jag blev så himlans glad av din kommentar!
Eller hur är det, och det bästa med fluff är att det går att smaksätta med nästan ALLT :D
Åhh, mjuk pepparkaka, yum!
mmmm. Mjuk pepparkaka är något av det bästa jag vet ( förutom franska opastöriserade ostar, macadamienötter och saltkola )
Skicka en kommentar