Sidor

måndag 17 oktober 2011

Mitt första surdegsbröd!

Mina damer och herrar och alla barn, låt mig här presentera mitt allra första surdegsbröd! Det gick över förväntan, inte så krångligt som jag trodde och smakade så himlans gott. Sådär lagom seg och lite småsött. Receptet kommer härifrån, men sedan själva brödet ändrade jag lite på.


Det ska definitivt bakas mer surdegsbröd här hemma, nästa gång blir det nog något grovt bröd. Jag ska försöka hitta ett recept där det inte behövs jäst, för att det ska bli än mer äkta surdegsbröd. Dessutom ska jag öva lite på snittskillsen!



Såhär blev mitt recept:
2 dl surdeg
1 dl ljummet vatten
20 gram jäst
1 tsk salt
0,5 dl sirap
2 dl dinkelmjöl
2-3 dl vetemjöl

Först blandar man ihop surdegen, vattnet och jästen. I med saltet och sirapen. Rör i mjölet en dl i taget. Det får inte bli för mycket mjöl. Låt det jäsa under duk i en timma.
Sedan ska degen knådas. Om man är lyckligt lottad kan man ju knåda den i sin Kitchenaid men annars blir det dags för dagens motionspass! Ut med all aggression på den stackars degklumpen, det är bara bra! Både för degen och för dig. Forma sedan till ett bröd som ska jäsa i gärna en timma till. Om det verkar jäsa dålig så sätt den varmt, till exempel på spisen medans du värmer upp ugnen.
Pudra över lite mjöl och gör lite snitt i brödet med en kniv och in i 225 grader i 25 minuter.

2 kommentarer:

Ann-Sofi sa...

Grattis till ett lyckat surdegsbak:)

Helena Ljunggren sa...

Grattis! :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...