Sidor

fredag 7 oktober 2011

Kladdmuffins med vit chokladfrosting

Har nu varit hemma i Jämshög några dagar och tagit det lugnt. I eftermiddag bär det tillbaka till Växjö med finfinaste sällskapet! Men först erbjöd jag mig att baka lite cupcakes till mamma som ska ha sina kompisar över ikväll på tjejträff/kärringmöte.


Choklad går ju alltid hem så jag bestämde mig för kladdmuffins med vit chokladfrosting.
Här är receptet på kladdmuffinsen, som jag helt fräckt copypastar från ett tidigare inlägg:

2 ägg och 2 1/2 dl socker vispas ihop, helst då med elvisp. Sedan siktar man ned 4 msk kakao, lite vaniljsocker och 2 dl vetemjöl. Sedan blandar man med 100 gram smält smör och en liten klick sirap. Ner med smeten i formar och sen grädda på 200 grader i 10 minuter, men håll koll så de blir kladdiga!


Frostingen med vit choklad hittade jag någonstans på internet, en lite underlig version med mjölk i. Först blandar man ihop 30 ml mjölk, 2 dl florsocker och vanilj. Sedan har man i 60 gram smör. 100 gram smält vit choklad röres i och så får det stå lite i kylskåpet till det är lagom spritskonsistens. 




Eftersom att jag drömde igårnatt att jag jobbade på cirkus och åkte cirkuståg (underbar dröm) så fick det bli fint cirkusströssel uppepå! 
Hoppas nu tanterna tycker om dem ikväll!

4 kommentarer:

FlickornaLundgren sa...

Tack så mycket! :D
Vilken fin blogg du har, jätte mysig!

Mamsi sa...

Dina fina bakverk uppskattades av kärringarna! Tack gulliga du!

Johanna - Kaffekalas sa...

Härligt med både kladdiga muffins och kärringmöte! Tantträff brukar jag kalla våra små sammankomster :)

Anonym sa...

Hallå där Emmapemma muffinsen var jättemumsiga..Tackar o bockar så mycket. Vill också passa på att säga vilken mysig blogg du har hälsningar den ena kärringen (cilla)
Ps kul att du hittade nåt bra på vikingamarknaden

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...