Allra helst så hade man velat ha mjölk direkt från kossan förstås, men det funkar faktiskt med köpt gammaldags mjölk. Köp gärna Åsens, den är inte homogeniserad vilket är än lite bättre. Till ostkaka och ostystning (vilket är ett kommande projekt) behövs också löpe. Det är malen kalvmage på att ungefär. Finns att köpa på apoteket eller i mataffären, iallafall här i Växjö.
Det hela börjar med 3 liter mjölk. Först tar man 0,75 dl mjöl och blandar ut med en decitliter mjölk. I en stor kastrull värmer man resten av mjölken till 37 grader. Då tar man av grytan från spisen och rör ner mjölblandningen och blandar väl. Sedan är det dags för löpen. En matsked ska i och se till att blanda noga men inte vispa. Sedan ska det hela stå i 45 minuter.
Nu har ostmassan bildats! Om man känner på mjölken så är den gummiaktig. Det betyder att man ska bryta den. Rör runt lite tills det blir som en gröt. Sedan ska detta stå i ungefär en halvtimme till, så den skiktar sig. Under tiden passar det bra att mala nästan en deciliter mandel och två bittermandlar.
Nu kan man se den gulaktiga vasslen överst och under är ostmassan, det vi behöver. Då ska vi sila bort vasslen, använd en sil eller en silduk. Krama lite extra så det är så lite vassle som möjligt. Spara gärna vasslen, den kan man baka bröd på eller skänka till någon som gillar protein.
I en annan bunke blandar man ihop 3 ägg, 3 dl grädde och 0,5 dl socker. Häll sedan i mandel och sedan ostmassan.
Häll upp i formar och grädda på 175 grader. Tiden beror lite på hur tjock den är, men runt en timma.
Det här var nog det godast jag någonsin ätit. Hemmakokt sylt och lite lättvispad grädde på toppen och detta hade kunnat serveras på vilken Nobelmiddag som helst. Eller allra helst i min lilla studentlägenhet i djupaste Småland. Vem ska få äran att smaka på det här?










6 kommentarer:
Vilken supermysig blogg du har!
Ohh, det här måste jag testa!!
Åh ditt inlägg fick mig att tänka på min farmor som inte lever längre. Hon gjorde den bästa ostkakan i Småland och det var till och med någon som höll tal om henne och ostkakan på hennes begravning:) Jag har aldrig provat göra en själv men nu fick du mig på andra tankar!
Hej Emma! Har försökt göra ostkaka två gånger men mjölken koagulerar inte! Använder som du åsens mjölk och löpen har stått i kylskåp hela tiden,,,fattar inte vad det är! Temperaturen har varit 37 grader och jag har inte rört i den medan den "löpt"...fattar inte vad jag gör för fel!
mvh
Helen
Bra fråga Helen! Jag är ännu ingen expert på ostkaka. Kolla så att den är 37 grader i hela byttan, annars kanske du kan prova att hälla i lite mer löpe? Lycka till, jag håller tummarna!
Hei! Fin oppskrift :-) Bruker du vanlig hvetemjøl?
Hilsen Anne Sophie :-)
Skicka en kommentar