Sidor

onsdag 2 november 2011

Cupcakes med jordnötsfrosting

Jordnötter, så farligt gott. Jag köpte en burk jordnötsmör när jag var i Ullared för några veckor sedan, med tanken på att det kan man säkert baka nåt gott av. Scannade internet efter nåt roligt recept, men till slut hamnade det på det som kan varieras mest av allt, cupcakes. 


Hittade receptet på en amerikansk sida förstås (jordnötssmörets förlovade land), så det blev ett himla omräknande med måtten då jag ville göra hälften och i baka i dl. Det här receptet innehåller inga ägg vilket förvånande mig, men reste sig i ugnen och blev inte så kompakta som jag trodde. 



Cupcakes med jordnötsfrosting

Cupcakes:
Sikta ihop
2,6 dl mjöl
2,4 dl socker
1,25 dl kakao
1 tsk bakpulver
lite salt 
och så vanilj.

I en annan bunke rör man ihop 
75 ml rapsolja
1 tsk vinäger
med 1,25 dl vatten.

Sedan blandar man försiktigt i vätskan i det torra. Häll upp i muffinsformar och sjuss in i ugnen i 20 minuter på 175 grader.

Frostingen görs genom att röra ihop
118 gram smör
1,25 dl jordnötssmör
en halv matsked mjölk
och ungefär 3 dl florsocker. 


Frostingen spritsade jag i rosor, det gör man genom att spritsa som man annars skulle göra, bara att man börjar i mitten och snurrar utåt liksom. Superenkelt! 



Nu fick jag äntligen tillfälle att använda mitt cupcakesställ! Införskaffades på TGR (som jag blev glad när de  öppnade här i Växjö) för endast 40 riksdaler. Mycket billigare än de man kan beställa på nätet, till och med billigare än de som funnits i andra affärer i Sverige. Ja, jag älskar Tiger! 
Dekoratonerna är köpta i Frankrike, de är egentligen tandpetare som man ska sätta i plockmaten eller i drinken. Cupcakes funkar lika bra! Nu ska jag bara hitta någon som vill smaka på dem! 

4 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, är det de här jag kommer fika på ikväll? Wiiee!! ;)

Ann-Sofi sa...

Vilket kalas ni ska ha ikväll ni två:) Jättefint cupcakeställ och vilket pris! Som hittat! Tänk att det finns människor som dör av lukten av jornötter...hur kan man dö av något som är gott haha? Fräsig bild den där spritsbilden!

Emmy sa...

Hej! Vad är det för affär i Växjö?
Ligger den i centrum?
Ha det bra!

Wesslantjej sa...

Jordnötter och choklad är en dödlig komination! Vilka fina spritsrosor! Mummmmmmmms:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...