Sidor

söndag 20 november 2011

Martha Stewarts Peanut Butter Sandwich Cookies

Det här var nog det längsta kaknamnet jag har haft! Det har varit mycket klassiskt svenskt på bloggen ett tag men nu blir det annat med en jordnötskaka från Martha Stewart. Satt och sökte lite på kakor med jordnöstsmör, och så hittade jag dessa. I kakan ska det vara jordnötssmör förstås, och rostade havrekakor vilket gav väldigt god smak. Jag hade lite frosting kvar i frysen sen jag gjorde cupcakes för ett tag sedan, så den spritsades mellan två kakor så får man en liten sandwich.



Jordnötskakor
118 gram smör + 4 msk
2,36 dl havregryn
0,78 dl strösocker
1,18 dl farinsocker
1,18 dl jordnötssmör
2,36 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt



Börja med att rosta havregrynen. Smält 4 msk smör i en kastrull eller stekpanna och häll sedan i havregrynen och låt dem rostas några minuter. Låt dem sedan svalna.
Rör ihop 118 gram smör med sockerna tills det blir mjuk och då har du i jordnötssmöret. Blanda bikarbonaten och saltet i mjölet och tillsätt det i smöret tillsammans med havregrynen.

Rulla sedan degen till en lång korv och låt den stå i kylskåpet en stund. Sätt på ugnen på 175 grader.


Skär upp rullen i 24 skivor, runda till dem och grädda dem i tio minuter.
Spritsa sedan på lite jordnötskräm på kakan och sätt ihop om man vill. Mumsfilibabski!



Glöm inte gilla Husmor Emma på Facebook :)

5 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Oj va smarrigt! Får jag sno denna idé hihi!!
Önskar dig en trevlig dag!

Emma Prené sa...

Sno den för guds skull, alla har rätt till denna underbara kaka!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Mm, låter toppen! Jag har jordnötskakor i min frys sedan låångt tillbaka - kanske ska göra som du och fixa lite sandwichar :)

Linn sa...

Åh vad glad jag är som fann dessa kakor, särskilt eftersom att jag har alla ingredienser hemma! Orkar inte gå till affären nämligen ;) HÄR SKALL BAKAS PÅ EN GÅNG! =)

Anonym sa...

Tack! Det här receptet är så bra:) Har bakat det flera gånger om

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...